Gyors linkek

SUPRA

A TOYOTA SPORTKOCSIK TÖRTÉNETE (4. RÉSZ)

A Supra latin szó jelentése: 'transzcendens' vagy 'valami felett'. Lássuk be, hogy a Toyota leghíresebb sportkocsija aligha kaphatott volna ennél találóbb nevet.

 

A Supra felemelkedése

Japánban a Supra eredetileg Celica XX (más piacokon pedig Celica Supra) néven jelent meg 1978-ban. A Celica hosszabb, szélesebb és erősebb változata azonnal hatalmas sikert aratott a virágkorát élő észak-amerikai autópiacon, elkápráztatva a vásárlókat sima járású hathengeres motorjával és luxushangulatával.

1982-ben a Supra Európába is megérkezett; a merész, újszerű megjelenésű autó a harmadik generációs Celica padlólemezére épült. Agresszív sárvédő-szélesítéseivel, drámai hatású felugró fényszóróival és lenyűgözően erős motorjával a Supra tökéletesen passzolt a '80-as évek stílus-irányzatához és kultúrájához.

A negyedik generáció 1993-as érkezését hatalmas várakozás övezte, és az autó nem is okozott csalódást: az elnyújtott motorháztetővel és lendületes vonalakkal megformált karosszéria a 2000GT legszebb vonásait tükrözte. Az autó könnyű anyagokból készült (még a kárpitok szálai is a tömegcsökkentést szolgálták), így a mérnökök 100 kg-ot tudtak lefaragni az előd súlyából. Mindehhez vegyük még hozzá a Supra ikerturbós, 3,0 literes motorját, és máris megértjük, miért szerzett az új japán jövevény olyan sok álmatlan éjszakát az olasz és német szupersportkocsik gyártóinak.

1995 és 2003 között a Supra rengeteg sikert aratott a motorsportban, maga mögé utasítva sok vetélytársát a Le Mans 24 órás versenyen, a Pikes Peak hegyi futamon és számtalan országos vagy nemzetközi versenyen, és ezzel igazi legendává vált a világ Toyota-rajongói, egyedi autóépítői, tuningolói és sportrajongói körében. A világpiaci trendek miatt 2003-ban leállt a modell gyártása, ám még mindig rengeteg ember akad világszerte, akik remélik, hogy a közeli jövőben újra feltámadhat a Supra szelleme.

Folytassa az utazást!