Gyors linkek

CAFE előírások

Hogyan hatnak a szigorúbb CO2 kibocsátási előírások az autógyártókra?
A CAFE vagy Clean Air For Europe a Bizottság 2023. augusztus 3-i 2023/1623 végrehajtási határozata, amely új kibocsátási célértékeket vezet be az új személygépjárművek és az új könnyű haszongépjárművek gyártói számára, amelyek 2025. január 1-jétől lesznek hatályosak (a rendeletről bővebben itt olvashat (Opens in new window) ).

Változások 2025-től kezdődően

Az új CO2-kibocsátási célértékeket  2018-ban határozták meg.

Mindemellett bevezették a szigorított, a WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) laboratóriumi vizsgálatot, ami a személygépjárművek és a könnyű haszongépjárművek üzemanyag-fogyasztásának és CO2-kibocsátásának, valamint szennyezőanyag-kibocsátásának, mérésére szolgál, a járművek európai homologizációs eljárásának része.

  • Személygépjárművek

    Átlagos CO2-kibocsátás (g/km)
    Célérték az új járművekre vonatkozóan

    202020252030203520400100501502021-2024 célérték118 g/km2025-2029 célérték94 g/km2030-2034 célérték50 g/km2035 célérték0 g/kmWLTP

    Tesztelési eljárás:WLTP

  • Könnyű haszongépjárművek

    Átlagos CO2-kibocsátás (g/km)
    Célérték az új járművekre vonatkozóan

    2020202520302035204002001002021-2024 célérték205 g/km2025-2029 célérték154 g/km2030-2034 célérték91 g/km2035 célérték0 g/kmWLTP

    Tesztelési eljárás: WLTP

CO2-kibocsátási célérték 2025-től a CAFE szerint
  • Személygépjárművek esetében

    118,6g CO2/km

  • Könnyű haszongépjárművek esetében

    205,6g CO2/km

Minden gyártó a jelenlegi járműkínálatának és járművek átlagos tömegének megfelelő egyéni CO2-célkitűzést kap.

És ez csak az első a sok kihívás közül a CO2-kibocsátó járművek 2035-ben történő teljes betiltása felé vezető úton.

Mit jelent ez a gyártók számára?

2025. január 1-jétől minden autógyártó köteles CO2 grammonként 95 euró többletkibocsátási díjat fizetni minden egyes, az adott évben forgalomba helyezett új járműve után, ha a gyártó flottája túllépi az adott évre kiszabott kibocsátási célértéket. Az alábbiakban egy elméleti számítást mutatunk be az ilyen büntetésről:
 
  1. Az újonnan nyilvántartásba vett személygépjárművekre vonatkozó kibocsátási határérték 93,6 g/km (további információk itt (Opens in new window)).
  2. A gyártóra vonatkozó egyéni kibocsátási célérték - még nem ismert,
  3. Minden egyes g/km határérték túllépésért 95 euró büntetés jár,
  4. Az HUF/EUR árfolyam: 1 EUR = 393 HUF*
  5. Például: újonnan regisztrált autó, melynek átlagos CO2 kibocsátása 104 g/km:

A fent említett példában a gyártó által minden egyes eladott jármű után fizetendő bírság összege: (104 g/km - 93,6 g/km) x 95 EUR = 388 284 HUF

*2024.09.04-i árfolyam