1. Cég
  2. Hírek
  3. A vilag legelismertebb automarkaja
Gyors linkek

A VILÁG LEGELISMERTEBB AUTÓMÁRKÁJA

A Google keresések alapján a Toyota érdekli leginkább az embereket

Egy ausztrál piacelemző szervezet, a Compare the Market hatodik éve állítja fel a Google-keresések száma alapján a legnépszerűbb autógyártók listáját. A Toyota negyedik éve őrzi elsőségét, bár a piacon időközben módosultak az ügyfélszempontok.

Egy autógyártó sikerességének számos indikátora létezik. Legáltalánosabb, hogy az eladott járművek számával mérjük a márka teljesítményét; így azonban csak a jelenről alkothatunk képet. Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy mit várhatunk a gyártótól a jövőben, árnyaltabb képet kapunk, ha az ügyfelek elégedettségét, a termékek újkori minőségét, a közép és hosszú távú megbízhatóságot, vagy az értéktartást mérlegeljük. Mindez azonban csak olyankor számít, ha a potenciális vásárlók tudatosan, alaposan készülnek a választásra, és a piaci kínálat egészét vagy legalábbis jelentős részét kívánják áttekinteni.

Van ugyanis a fogyasztóknak egy másik nagy csoportja: ők azok, akik eleve kész koncepcióval vágnak neki az autókeresgélésnek. Pontosan tudják, hogy mi érdekli őket, és egy bizonyos márkára szűkítik a tájékozódást. Ez a hozzáállás vagy a nagyon új, szenzációszámba menő termékek, vagy az ezerszer bevált, hosszú évek óta csalódásmentes teljesítményt nyújtó márkák esetében jellemző – és leginkább ezt az attitűdöt méri az az elemzés, amelyet az ausztrál Compare the Market szervezet végez el 2018 óta minden év végén. Ebben a kutatásban a Google Trends adatai alapján rangsorolják, hogy az egyes országokban mely autómárkákra keresnek rá a legtöbben.

Az elemzés első öt évéből négyszer az első, egyszer (2019-ben) a második helyen végzett a Toyota, az idei, hatodik rangsorolásban pedig megőrizte 2020 óta fennálló veretlenségét a márka. A 155 vizsgált országból 64-ben bizonyult elsőnek a japán autógyártó. További tizenkilenc országban ért el második, és nyolcban harmadik helyezést – összesen tehát a világpiac 59 százalékában áll a képzeletbeli Google-dobogón a Toyota.

Nem mindegy persze, hogy ez a 91 ország a világnak mely tájain található. Afrika nyugati és déli része, egyes latin-amerikai és karibi országok, valamint közép- és délkelet-ázsiai államok adják a találatok zömét – olyan térségek, ahol a robusztusság és a megbízhatóság mindenek felett álló értékek. A hatalmas távolságok, a ritkán lakott területek és a kíméletlen természeti környezet indokolhatja, hogy Kanada és Ausztrália is a Toyotát kezeli kedvenceként. Ami pedig Izlandot illeti, ott annak ellenére a Toyota jut az embereknek az eszébe az autóról, hogy az akkumulátoros elektromos járművek idén már 80 százalékot meghaladó mértékben részesülnek az eladásokból.

A Toyotának van a legjobb híre a Google-ban

Hogyan ítélik meg az autómárkákat az ügyfeleik? Erre kereste a választ az az átfogó tanulmány, amelynek szerkesztői négymillió Google-vélemény kielemzése alapján rangsoroltak harminckét autógyártót. A nem prémium márkák között a Toyota végzett a élen.

A Google kétségtelenül napjaink egyik legnagyobb jelentőségű technológiai innovációja – a lényeg nem is feltétlenül maga a keresőmotor, hanem sokkal inkább mindazok az ötletes és hasznos szolgáltatások, amelyek annak révén megvalósulhatnak. Ilyen hasznos és egyre megbízhatóbb tájékozódási forrás a Google Review, ahol hozzánk hasonló fogyasztók és ügyfelek véleményét ismerhetjük meg egy adott márkáról, gyártóról, szolgáltatóról.

Az egy és öt közötti skálán adott pontszámok értékes alapinformációt biztosítanak, azonban az igazán tudatos fogyasztók ennél is tovább mennek: megnézik a vélemények eloszlását, a szöveges értékelések tartalmát (vagy azok hiányát), a visszajelzésekre adott válaszokat, és így tovább. Ez kivitelezhető, ha két étterem között szeretnénk dönteni, vagy a környék legjobb gázszerelőjét keressük, ám könnyű elveszni a részletekben, ha például autót szeretnénk vásárolni a Google-vélemények alapján.

Ezt az igényt ismerte fel a Widewail nevű észak-amerikai szervezet, amely kifejezetten autóipari keresések és véleményezések elemzésére specializálódott. Ügyfelei maguk a szolgáltatók, kutatásaik pedig elsősorban arra szolgálnak, hogy megmutassák a fejlődés lehetséges és szükséges irányait a kereskedőknek, importőröknek. Ezzel együtt a privát vásárlók számára is értékes információ, hogy a hozzájuk hasonló ügyfeleknek milyenek voltak a tapasztalataik az adott márkával.

2024-es vizsgálatuk során harminckét autómárkára leadott, négymillió egyedi véleményt vizsgáltak meg. Ezek közül 1,1 millió bizonyult ténylegesen informatívnak. Összesen huszonhét szempontot figyeltek minden egyes márkánál, majd ezek alapján osztályozták őket egy nullától százig húzódó skálán. Rontott a márkák pontszámán, ha viszonylag kevés visszajelzés érkezett kereskedőik tevékenységeire, termékeik teljesítményére; de az is pontvesztést eredményezett, ha nem reagáltak a beérkező véleményekre – az előbbi ugyanis az ügyfelek, az utóbbi pedig a szolgáltató részéről mutatott érdektelenséget, és bizony egyik sem csinál kedvet a vásárláshoz.

94 pontos eredményével magasan vezeti a tömegpiaci márkák versenyét a Toyota. A vállalat havi szinten több mint kétszer annyi értékelést kap a Google-ön, mint a teljes autóipar átlaga. Az eddigi minősítések alapján a Toyota 4,5-ös pontszámot ért el a Google-véleményekben, ami kiemelkedően jónak számít. A cég képviselő az ügyfelek 94 százalékának válaszolnak – ez nem a központi kommunikáció hatékonyságát dicséri, hanem a márkakereskedők, márkaszervizek és egyéb, közvetlen ügyfélkapcsolatot fenntartó munkatársak odaadását. Csupán minden nyolcadik értékelő fogalmazott meg kritikát a márka tevékenységeivel kapcsolatban. A negatív reakciók aránya látványosan alacsonyabb az átlagnál az ügyfélszolgáltatások (-11,3%), valamint a javítások (-13,5%) terén. Röviden összefoglalva: sokan beszélnek a Toyotáról, de kevesen szidják azt.

A Toyota egyébként ezzel a teljesítményével az abszolút második helyen végzett a felmérésben, méghozzá saját leányvállalata, a prémium Lexus mögött.

Huszadszorra is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája

Sorozatban huszadik alkalommal utasította maga mögé autóipari vetélytársait a világ legrangosabb márkaérték-elemzésén a Toyota. A japán vállalat a Best Global Brands 2023 ranglistán megtartotta a tavaly megszerzett, rekordot jelentő helyezését, rajta kívül csak két autógyártó tudott beférni a legjobb 10-be.

A vezető márkatanácsadó szervezet, az Interbrand november 21-én kiadott, 2023-as Global Best Brands ranglistáján a Toyota áll a hatodik helyen (immár második éve), megelőzve többek között a hetedik helyezett Mercedest és a kilencedik BMW-t. Rajtuk kívül csak egyetlen autógyártó, a 12. helyezett Tesla jutott be a legjobb 20 közé. A teljes 100-as listán feltűnik még néhány autógyártó jócskán elmaradva az élmezőnytől: a Honda (27.), a Hyundai (32), az Audi (45.), a Porsche (47.), a Volkswagen (50.), a Ford (51.), a Nissan (63.), a Ferrari (70.) és a Kia (88.).

A Toyota, amely 2004 óta stabilan vezeti az autóipari szereplők rangsorát, márkaérték terén idén soha nem tapasztalt magasságokba emelkedett: az elemzés szerint immár eléri az 64,504 milliárd dollárt (22,48 billió Ft), ami 8 százalékos emelkedést jelent az egy évvel ezelőtti és 213 százalékos növekedést a tíz évvel ezelőtti szinthez képest.

Több, egymással összefüggő tényezőnek tulajdonítják a Toyota jó szereplését az Interbrandnél: a legfontosabb az igények széles spektrumát lefedő, a városi miniktól a sportautókon át a luxusterepjárókig terjedő változatos modellpaletta. Szintén a siker egyik kovácsa szerintük, hogy a vállalat sok és sokféle környezetbarát autót gyárt: a szinte minden modellhez elérhető takarékos öntöltő hibrid hajtás mellett ma már sok Toyota létezik plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos hajtáslánccal is, ami új szegmensekben erősíti a világ mintegy 170 piacán jelen lévő márka jelenlétét. De említést érdemelnek a folyamatosan fejlődő mobilitási szolgáltatások (például a Kinto), illetve, hogy a gyári Gazoo Racing csapat sikeresen szerepel a motorsport több ágában a legmagasabb szinten, ami nem csak a márka ismertségét növeli, de felgyorsítja az innovatív technológiák sorozatgyártásba történő bevezetését is.

Az autómárkák értékének 9 százalékos átlagos emelkedése szembe megy a trenddel, ugyanis a világ 100 legértékesebb márkája közül sok stagnált idén. A táblázatban szereplő összes márkaérték növekedési üteme a tavalyi 16 százalék után 2022-re jelentősen, 5,7 százalékra lassult, így a márkák összértéke a 2022-es 3,1 billió dollárról mindössze 3,3 billió dollárra (kb. 1,15 billiárd forint) tudott emelkedni.

24 éve minden évben elkészíti az Interbrand a rangos Global Best Brands tanulmányt, amely hagyományosan három szempont szerint rangsorolja a különböző ágazatokat képviselő globális márkákat. Az első a márka termékeinek vagy szolgáltatásainak pénzügyi teljesítménye, a második a márka szerepe az ügyfelek döntési folyamatában vásárláskor, a harmadik pedig a márka versenyképessége és a márkahűség kialakításának képessége, valamint a vállalat ereje a jövőbeli jövedelmének biztosítása szempontjából. Idén nem történt változás tavalyhoz képest az első hat helyen, a listát sorrendben az Apple, a Microsoft, az Amazon, a Google, a Samsung és a Toyota vezeti, megelőzve olyan márkákat, mint a Coca-Cola, a Nike, a McDonald’s, a Disney, vagy a Facebook, amely idén meglepetésre kikerült a legjobb 20-ból.

Az autógyártók közül a Toyotának van a legtöbb női vásárlója

Ráadásul a japán vállalat ügyfelei között a nők aránya is meghaladja az iparági átlagot.

Az S&P Global Mobility egy érdekes új tanulmánya azt vizsgálta, hogy mely autógyártók a legnépszerűbbek a női vásárlók körében az Egyesült Államokban. Az autóipari elemzésekkel és adatszolgáltatásokkal foglalkozó piacvezető cég a legtöbb női vásárlóval rendelkező gyártókat rendezték sorrendbe.

2022-ben a nők által vásárolt új autók teljes mennyiségét tekintve a Toyota messze a többi márka felett végzett a közel 607 ezer eladott autóval, ami 37 százalékkal több, mint a második helyezett Honda eredménye. Ráadásul a Toyota nem csak az összmennyiség tekintetében áll jól: a női vásárlók 43,3 százalékos aránya bőven felülmúlja az iparági átlagot, azaz a 41,2 százalékot.

Miért fontos egy autógyártó számára vonzónak lenni a nők szemében? Egyrészt a nők teszik ki a lakosság több mint felét, és a járművásárlások túlnyomó részét is befolyásolják. Ezenkívül a női vásárlók rendre nagyobb márkahűséget mutatnak, mint a férfiak: átlagosan 4 százalékponttal nagyobb valószínűséggel ragaszkodnak ugyanahhoz a márkához az S&P Global Mobility szerint. Ráadásul a női márkahűség még magasabb azoknál a márkáknál, amelyeknél a legnagyobb a női vásárlók részaránya.

A Toyota ügyfelei a leghűségesebbek

A koronavírus-járvány és az azt követő évek fejleményei nem tettek jót az autóvásárlók márkahűségének. Vannak persze kivételek: a Toyota két alkategóriában is dobogós helyezést ért el, és ezzel megszerezte az abszolút első helyet a tömegpiaci márkák mezőnyében.eghaladja az iparági átlagot.

A 2020-2022 közötti időszak fenekestül forgatta fel a berögzült vásárlói szokásokat világszerte. A Covid19-válság, majd a beszállítóipar fennakadásai miatt sokan a tervezettnél később tudták lecserélni autójukat. A hosszabb használatban pedig átértékelődtek a vélemények – a jelek szerint sokak rájöttek, mégsem olyan jó az autójuk, mint hitték, mások épp ellenkezőleg, a kényszerű együttlét alatt ébredtek rá autójuk valódi értékeire.

Akárhogy is, a vásárlók ma sokkal kevésbé hűségesek jelenlegi autójuk márkájához, és nyitottabban állnak hozzá az esetleges váltáshoz – ez a J. D. Power 2023-as autóipari márkahűség-felmérésének (U.S. Automotive Brand Loyalty Study) a legfontosabb tanulsága. A 2022 szeptembere és 2023 augusztusa közötti újautó-vásárlásokat, illetve autóbeszámításokat kiértékelő felmérést idén ötödik alkalommal végezte el a fél évszázados tapasztalattal bíró J.D. Power piacelemző szervezet.

Öt külön kategóriában (prémium személyautó és szabadidőjármű, tömegpiaci személyautó és szabadidőjármű, pickup) hirdettek eredményt, igazodva a vásárlói szokásokhoz, ugyanakkor mindegyik kategóriában csak az első és a második helyezettet közölték. A Toyota a nem prémium személyautók mezőnyében tavalyi elsőségét megőrizve az élen végzett, míg a tömegpiaci SUV-ok és a platós kisteherautók körében a második helyen zárta a felmérést, és ezzel egyedülállóan jól teljesített azon.

Ismét a Toyota vezeti az értéktartási dicsőségtáblát

A világ egyik legrégebben működő autópiaci értékbecslő szervezete, a Kelley’s Blue Book idén huszonegyedik alkalommal kiadott Legjobb értéktartás díjai nem hoztak meglepetést: tavalyi győzelmét megismételve a Toyota végzett a lista élén.

A flottakezelő vállalatok régóta tisztában vannak vele, ám egyre több magánvásárló is rádöbben, hogy hosszú távon hatalmas összegeket nyerhet vagy veszíthet azon, hogy új autója kiválasztásakor figyelembe veszi-e a márka, illetve az adott típus várható használtpiaci értéktartását. Világszerte számos szervezet foglalkozik annak megalapozott előrejelzésével, hogy egy modell ára milyen ütemben és mértékben zuhan a használt autók piacán. Ezek közül alighanem az észak-amerikai Kelley Blue Book rendelkezik a legnagyobb szakmai tapasztalattal, hiszen ők 1926 óta foglalkoznak ezzel a témakörrel.

Először huszonegy éve állították össze a legjobb értéktartású modellek, illetve márkák dicsőséglistáját. A Best Resale Value Awards, amely annak alapján rangsorolja az adott évben gyártott típusokat, hogy 60 hónapnyi használat után eredeti árának várhatóan hány százalékáért lesz ismételten eladható, mára a szakma és a piac számára egyaránt etalonná vált, mint az értéktartás hiteles, megbízható forrása.

A 2023-as listán a tömegpiaci márkák között a Toyota végzett az élen. A Toyota összességében hetedszer bizonyult a piac legcsekélyebb értékvesztésű márkájának: 2017 óta csak egyszer, 2020-ban csúszott le a dobogó legfelső fokáról.

A márkaszintű teljesítmény mögött egyes modellek kiemelkedően kedvező értéktartása áll: a tíz legjobb eredményt elérő típus között három Toyota is szerepel. Az abszolút győztes az új generációs Toyota Land Cruiser 300-zal közös, ultramodern platformra épülő Toyota Tundra nagyméretű pickup; a második helyen a frissen megújult (a felmérésben értelemszerűen még a jelenleg kapható, kifutó generációval szereplő) Toyota Tacoma pickup áll, holtversenyben a Tesla Model X-szel. A Toyota Tundra öt év múlva várhatóan eredeti árának 73,3 százalékáért lesz eladható. Ez világszinten is kiemelkedően jó eredménynek számít – összehasonlításként, a Top 10-es listán szereplő modellek átlagos értéktartása 65%, míg a teljes vizsgált autópiac átlagos értéke 45%.

Ami az egyes szegmenseket illeti, összesen huszonnyolc kategóriában vizsgálták és rangsorolták a járműveket. Ebből a huszonnyolc kategóriából négyben győzött a Toyota; többek között a RAV4 Plug-in Hybrid (Észak-Amerikában RAV4 Prime) bizonyult a legjobb értéktartású hibrid autónak az egész piacon.

Az abszolút legjobban teljesítő modellek, valamint a kategóriagyőztesek adatait az alábbi táblázatok tartalmazzák.

 

Kategóriagyőztesek