Gyors linkek

Rovanperä a TOYOTA GAZOO Racing színeiben megismételte tavalyi elsöprő győzelmét Portugáliában

2023. május 15.



A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team versenyzője, Kalle Rovanperä ismét az FIA Rally Világbajnokság élére állt, miután a tavalyi diadala után idén sorozatban másodszor is elsöprő győzelmet aratott a Portugál Rallyn.

A címvédő páros, Rovanperä és Jonne Halttunen számára ez volt az idei szezon első győzelme, amivel rögtön 17 pontos előnnyel az élre is kerültek a bajnoki versenyfutásban. Mindez annak is köszönhető, hogy a rallyt záró Fafe Power Stage szakaszt is megnyerték, amivel megismételték a tavalyi lenyűgöző teljesítményüket, és elhozták az összes megszerezhető pontot Portugáliából. Sorozatban ez a negyedik alkalom, hogy a TGR-WRT nyer Portugáliában, és az idei öt fordulóból már a negyedik győzelmét érte el a csapat. Rovanperä a pénteki nyitónapon nyújtott erős teljesítményre építette fel a hétvégét, amikor másodikként rajtolhatott a laza murvás szakaszokon.

A nap végén 10,8 másodperccel vezetett, és szombat délelőtti lenyűgöző tempója lehetővé tette számára, hogy több mint 50 másodperces előnnyel zárja a második napot. Vasárnap a hétvége kilencedik szakaszgyőzelmét aratta a híres szurkolói kedvenc Fafe etap első körében, majd meglett a 10. diadal is, amikor ugyanezen a szakaszon megnyerte a Power Stage-et – 0,717 másodperccel sikerült az élen végeznie, miközben az összetett győzelmet 54,7 másodperces előnnyel szerezte meg.

Takamoto Katsuta és segédpilótája, Aaron Johnston a negyedik leggyorsabb időt érte el a Power Stage-en, hogy további pontokat szerezzenek a gyártók bajnokságában, amelyet a csapat továbbra is 32 ponttal vezet. Katsutának péntek reggel meg kellett állnia műszaki probléma miatt, de szombaton újraindulhatott, és a vasárnapi első etapon sikerült egy szakaszgyőzelmet is szereznie.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnök)

„Kalle, Jonne, gratulálok az idei első győzelmetekhez! Valójában egy kicsit aggódtam Kalle miatt, mert úgy tűnt, nem volt könnyű számára a győzelem megszerzése idén. Másrészt viszont úgy éreztem, nincs miért aggódni, mert láttam, hogy mindig ugyanúgy élvezte a vezetést, mint tavaly. Ezekkel a gondolatokkal követtem őt nyomon eddig ebben a szezonban... A mai győzelem nagyszerű ajándék anyák napjára, és most már igazán élvezheti a driftelést a japán Ebisu pályán. Kiemelkedő képességeinek egy másik oldalát mutathatja meg a japán rajongóknak, amikor jövő héten csatlakozik a Formula Drift Japanhoz. A legutóbbi, horvátországi versenyen aratott győzelme után Elfynnek kellett elsőként rajtolnia, és egészen a balesetéig merészen nyomott. Sajnálom, hogy nem érezhette magát komfortosan az autónkban. Lehetőségként fogjuk fel ezt az esetet, hogy jobbá tegyük az autót, és kedvére száguldhasson vele. Takamoto nagyon várta már, hogy végre felálljon a dobogóra, miután két egymást követő évben negyedik lett Portugáliában. Nagyon sajnálom, hogy egy mechanikai hiba megakadályozta ebben. A csapat együtt fog dolgozni a probléma valódi okának feltárásán a következő fordulóra. Már csak két hét van hátra a következő, szardíniai rallyig. A csapat és az autók Portugáliában maradnak, a karbantartási munkákat pedig a Toyota Caetano Portugalnál végzik majd. Kalle a GR Corollával fog driftenni Fukushimában, Japánban, Jari-Matti pedig szintén a GR Corollával fog vezetni a 24 órás hosszútávú versenyen a Fuji Speedwayen. Boldog vagyok, hogy a csapat tagjai valahol a világon mindig jól tudják érezni magukat a Toyotával, nem csak a rallyversenyeken. A WRC-szezon most a középső szakaszba kerül. Továbbra is élvezni fogjuk a Toyota autóit, és továbbra is a legjobb eredményre törekszünk.”

Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

„Nagyon boldogok vagyunk ezzel a portugáliai győzelemmel. Pénteken elég nehéznek tűnt a dolgunk, mert két autót elvesztettünk, és csak egy maradt a küzdelemben. De Kalle remekül vezetett, és végül domináns győzelem született, egy nagyszerű Power Stage diadallal. Ha mostanában nem is nyert, Kalle teljesítménye továbbra is magas színvonalú volt – csak néhány apróság hiányzott az összképből, de ezúttal összeállt a kép az autóba vetett bizalom, a motiváció és a győzelem éhsége. Amikor ezen a hétvégén ezek a dolgok összejöttek, megállíthatatlan volt. Szeretnék köszönetet mondani Takamotónak is, amiért célba ért a pénteki kiesése után, ami azt jelentette, hogy nem láthattuk a teljes potenciálját ezen az eseményen. Ma, az utolsó napon megmutatta, mit érhetett volna el: kiváló teljesítményt nyújtott a Power Stage-en, ami pluszpontokat eredményezett számunkra a gyártói bajnokságban.”

Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)

„Ez a győzelem már régóta váratott magára. Voltak nehéz hétvégék, de mindig tudtam, hogy ha tiszta hétvégénk van és jó teljesítményt tudunk mutatni, akkor a játékban vagyunk. Jó újra nyerni itt Portugáliában, és végre újra a csúcsra kerülni. Nagy köszönet Jonnénak és a csapatnak, akik mindig előre tekintettek. Ezen a hétvégén jól éreztük magunkat az autóval, és keményen tudtunk nyomni. A Power Stage-en a lehető legtöbb pontot szerettem volna megszerezni, mert tudtam, hogy a következő versenyen úgyis nekünk kell elsőként rajtolnunk. Nem volt tökéletes szakasz, de elég volt a győzelemhez, úgyhogy boldog vagyok. Szardínia nehezebb lesz, de mindenképpen megpróbáljuk így folytatni.”

Takamoto Katsuta (18-as rajtszámú autó pilótája)

„Kihívásokkal teli hétvége volt a pénteki problémáink után. Sokat vártam ettől a fordulótól, úgyhogy nagyon csalódott voltam, de sajnos ilyen az autóversenyzés. Ha már megtörtént mindez, akkor igyekeznem kell tanulni belőle és tapasztalatokat gyűjteni a jövőre nézve. Nem volt könnyű megtisztítani az utat, de az autó fantasztikusan viselkedett, a csapat és a szerelők remek munkát végeztek. A Power Stage szakaszon keskenyebb nyomvályúk voltak az előttem haladó autók miatt, így ott is meg kellett próbálnom szélesebbre venni a vonalakat, ugyanakkor az időm egészen jó lett. Jó érzés befejezni a fordulót és pontokat szerezni a csapat számára: nagy köszönet ezért a csapatnak és hatalmas gratuláció Kallénak és Jonnénak!”

VÉGEREDMÉNY, PORTUGÁL RALLY

1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 ó 35 p 11,7 mp
2. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +54,7 mp
3. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 p 20,3 mp
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2 p 04,1 mp
5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +8 p 22,5 mp
6. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 p 43,4 mp
7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 p 44,6 mp
8. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +10 p 26,4 mp
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11 p 33,2 mp
10. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Rally2) +12 p 16,3 mp
33. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 ó 01 p 54,8 mp
Kiesett Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

Mi következik?

Az Olasz Szardínia Rallyt (június 1-4.) gyors, de keskeny szakaszok jellemzik, ráadásul az utak mellett sziklák és fák nehezítik meg a versenyzők dolgát. A magas hőmérséklet és az érdes talaj kombinációja nagy igénybevételnek teszi ki az autókat és a gumiabroncsokat.