Második egymást követő évben és öt éven belül harmadszor diadalmaskodott a Toyota a Dakaron
A katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel sikeresen megvédték a TOYOTA GAZOO Racing (TGR) számára a 2022-ben megszerzett címet, amikor 2023. január 15-én áthaladtak a Dakar utolsó szakaszának célvonalán GR DKR Hilux T1+ versenyautójuk volánja mögött.
A páros 5 perc 41 másodpercet veszített a szakaszgyőztesekkel szemben, de ez nem számított, mivel 1 óra 20 perc 49 másodperccel végeztek a második helyezett előtt összetettben. Ezzel, a Toyota a Dakarra gyári csapatként történt 2018-as visszatérése óta a japán autógyártó háromszor végzett az élen, és háromszor a második helyen. A 2018-as második helyet 2019-ben diadal követte, majd a 2020-as és 2021-es második hely útán 2022-ben és 2023-ban is csúcsra ért a világ legkeményebb pickupjaként számontartott Toyota Hilux.
A 2023-as Dakarral kapcsolatban úgy emlékezhetünk majd Henk Lateganre és navigátorára, Brett Cummingsra, mint egy olyan párosra, amely számára egészen másként is alakulhatott volna a verseny. Az összetettben már a 2. helyen voltak, mielőtt két kudarc miatt lejjebb kerültek a rangsorban. A páros nagyszerű tempót autózott az egész rallyn, és remélik, hogy a következő versenyeken még inkább meg tudják majd mutatni valódi sebességüket. Ennek ellenére összesítésben az 5. helyen végeztek, kevesebb mint 5 perccel lemaradva a negyedik helyen célba ért csapattársaiktól.
A Toyota uralta a 2023-as Dakart, hiszen a TGR párosai az 1., 4. és 5. helyen végeztek. Emellett ráadásul a fiatal brazil, Lucas Moraes egy privát nevezésű Toyota Hilux T1+ versenyautóval tovább erősítette a japán gyártó eredményeit, hiszen összesítésben a harmadik helyen végzett. Lucasnak ez volt az első szereplése a Dakar Rally, bár ott volt mellette egy tapasztalt navigátor Timo Gottschalk személyében.
A 2023-as Tereprally Világbajnokságon, amelynek a Dakar Rally volt a nyitófordulója, Nasser és Mathieu összesen 85 pontot gyűjtöttek. Ez azt jelenti, hogy az öt fordulós bajnokság 1. fordulója után mindössze két ponttal vannak lemaradva az éllovastól. A Toyota a 2. helyen áll a gyártók bajnokságában, mindössze egyetlen ponttal lemaradva az első helyezettől. A következő verseny az Abu Dhabi Desert Challenge, amelyre február utolsó hetében kerül sor.
„Micsoda nap ez az egész csapatunk számára! A Dakar megnyerése emlékezetes dolog, de a világ legnehezebb versenyét kétszer egymás után megnyerni egyszerűen rendkívüli. Őszinte köszönetemet fejezem ki csapatunk minden tagjának, minden szponzorunknak és természetesen pilótáinknak és navigátorainknak, akik lenyűgöző eredményt produkáltak. Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+ versenyautóra, amely ismét bebizonyította, hogy elég megbízható és tartós ahhoz, hogy ne csak megnyerje a világ legdurvább autóversenyét, hanem két egymást követő évben is megismételje ezt.” – fogalmazott a diadal után Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke.
„Azzal szeretném kezdeni, hogy szívből köszönetet mondok mindhárom versenyzőnknek. Nasser és Mathieu, Giniel és Dennis, valamint Henk és Brett, őszinte köszönet az első szakasztól kezdődő fáradhatatlan erőfeszítéseikért. A címvédés iránti elkötelezettség biztosította, hogy a Dakar trófea ismét a TOYOTA GAZOO Racinghez kerüljön. A Dakar Rally mai megnyerése hatalmas lépés volt a W2RC szezonunk szempontjából. Az összesített győzelemért járó pontokat nem lehet alábecsülni, különös tekintettel a bajnokság kiélezettségére. A Dakarhoz hasonlóan mi is meg akarjuk védeni címünket a W2RC-ben, és bár a Szaúd-Arábiából továbbindulva le vagyunk maradva egy kicsivel legközelebbi versenytársaink mögött, biztosak vagyunk benne, hogy jó küzdelmet tudunk majd vívni a szezon során az év hátralévő részében.” – tette hozzá Alain Dujardyn, a TGR W2RC csapatfőnöke.
„Ez csodálatos érzés! Nagyon sok embernek kell köszönetet mondanom, kezdve a csapatunk minden tagjával. Kemény két hét volt, de fantasztikus, hogy visszatérhettünk és megvédhettük a címünket! Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+-ra, és háromszor megnyerni a versenyt a TOYOTA GAZOO Racinggel valóban valami különleges.” – fogalmazott Nasser Al-Attiyah.
„A Dakar mindig tele van kihívásokkal, és ebben az évben nekünk is volt részünk kihívásokban. Persze sikerülhetett volna jobban is a verseny, de valószínűleg sok versenyző elmondhatja ugyanezt. Jó lett volna a dobogón állni, de összességében a Toyotának gyártóként minden oka megvan a büszkeségre. Úgy gondolom, hogy ez az eredmény ismét igazolta a Hilux megbízhatóságát, és idén ismét sikerült bemutatnunk ezt a csodálatos autót Szaúd-Arábiában.” – árulta el Giniel de Villiers.„A 2023-as Dakar egy hullámvasút volt számunkra. Nehéz két hét volt ez, néhány rendkívül jó nappal, de akadt néhány kiábrándító is. Jó érzés a legjobb ötben lenni egy ilyen kemény Dakar után, és úgy gondolom, hogy idén mindenből kijutott nekünk. Ha ezt szem előtt tartjuk, fantasztikus érzés túllenni a versenyen, és bár mindig azon tűnődünk, mi lehetett volna, nagyon boldogok vagyunk, hogy jó pozícióban tudtunk célba érni.” – tette hozzá Henk Lategan