Drámai küzdelmet követően ezüstéremmel zárta a TOYOTA GAZOO Racing a centenáriumi le Mans 24 órás versenyt
2023. június 12.
Öt egymást követő Le Mans győzelem után a világbajnokok rekordszámú, 16 autóból álló Hypercar mezőnyben kísérelték meg a címvédést, amelyben a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche versenyzői is ott voltak. A teltházat jelentő, 325.000 fős közönség rendkívül szoros versenynek volt szemtanúja, amely egészen a végéig tartogatott magában drámai és izgalmas pillanatokat.
A tavalyi győztesek, Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa a 8-as rajtszámú GR010 HYBRID-ben sokat haladtak az első helyen. 24 óra könyörtelen versenyzés után azonban a 8-as Toyota a második helyen ért célba, 1 perc 21,793 másodperccel a győztes, 51-es rajtszámú Ferrari mögött. Azonban csak egy GR010 HYBRID látta meg a kockás zászlót a 342. kör végén. A 7-es autó pilótái, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López önhibájukon kívül, egy baleset következtében estek ki a győzelemért folyó versenyből. Kamui ült a volánnál, amikor az autót hátulról eltalálták, az ütközés pedig javíthatatlan károkat okozott. Mindkét GR010 HYBRID a kezdetektől az élmezőnyben volt, és a verseny elején a harmadik helyről rajtoló Sébastien vezette is a versenyt, Mike pedig a dobogós helyekért küzdött a rajtrács ötödik helyéről indulva.
Már az elejétől izgalmas csata alakult ki a legjobb tíz között, látványos versenyzéssel tartva lázban a rajongókat. Két esős időszak is fokozta a drámát, és a pozíciók ugyanolyan gyakran változtak, mint a körülmények, a GR010 HYBRID-ek pedig versenyben maradtak a győzelemért a megmérettetés első harmadában. Ekkor a második helyről indult 7-es autó vezetett, de a versenyük a Tertre Rouge-ban véget ért. Egy lassú zónához közeledve, ahol 80 km/órás sebességkorlátozás érvényes, és az előzés tilos, Kamui lelassított, hogy ne előzze meg az előtte haladót, és ekkor hátulról két, korábban már lekörözött autó nekiütközött. Az ütközés következtében a kardántengely, a gumiabroncs és a karosszéria is megsérült, így az autó nem tudott visszatérni a bokszba. A csapatszellem és az elszántság mintapéldájaként 7-es autó szerelői és mérnökei rögtön félretették a csalódást, és azonnal egyesítették erőiket 8-as autóért felelős kollégáikkal, hogy tovább erősítsék a csapat helyzetét.
Miután a 94-es Peugeot és az 50-es Ferrari visszaesett, a 8-as Toyota hatalmas csatát vívott az 51-es Ferrarival: kora reggel vezetett, majd a második helyre esett, amikor ki kellet javítani a sérült első lökhárítót és kezelni kellett a jobb hátsó gumi defektjét. Az élen álló páros kíméletlen tempót diktált, miközben egyszer az egyik, másszor a másik autó volt gyorsabb. 20 órányi versenyzés után már csak három másodperc választotta el a két éllovast, és a záró szakaszban sem fogták vissza magukat a versenyzők. Amikor Ryo két órával a vége előtt átvette a kormányt a lenyűgöző tempót diktáló Brendontól, mindössze 16 másodperccel volt lemaradva. Elkezdett felzárkózni, de nem sokkal később, ahogy a 8-as Toyota elszáguldott az Arnage-nál, nekiütközött a korlátnak, és elöl-hátul megsérült a karosszéria. A három perces időveszteség ellenére sikerült megőriznie a második helyet. A javítások után Ryo visszatért a pályára, de a verseny a Ferrarival az élen ért véget, hiszen ekkor már a második hely bebiztosítása volt a prioritás. Az elmaradt győzelem ugyan csalódás volt, ugyanakkor ennek ellenére a pilóták rangsorában 25 pontra növelte a 8-as rajtszámú hármas a világbajnoki előnyét.
A TOYOTA GAZOO Racing előnye a gyártók világbajnokságában 18 pontra csökkent a Ferrarival szemben, három futammal a vége előtt. A következő fordulóra, a Monza 6 órás versenyre négy hét múlva, július 9-én kerül sor.
Kamui Kobayashi (csapatvezető és a 7-es rajtszámú autó pilótája)
Mike Conway (7-es rajtszámú autó pilótája)
José María López (7-es rajtszámú autó pilótája)
Sébastien Buemi (8-as rajtszámú autó pilótája)
Brendon Hartley (8-as rajtszámú autó pilótája)
Ryo Hirakawa (8-as rajtszámú autó pilótája)
Le Mans 24 órás – Végeredmény
1. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 342 kör
2. #8 TOYOTA GAZOO Racing +1 perc 21,793 mp
3. #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +1 kör
4. #3 Cadillac Racing (Bourdais/Van der Zande/Dixon) +2 kör
5. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +5 kör
6. #708 Glickenhaus (Dumas/Briscoe/Pla) +7 kör
KIESETT #7 TOYOTA GAZOO Racing