Akkumulátoros elektromos Hilux tanulmány leleplezésével ünnepelte a Toyota thaiföldi jelenlétének 60. évfordulóját
A Toyota thaiföldi járműgyártó és -forgalmazó leányvállalata múlt héten ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját, az eseményen részt vett Supattanapong Punmeechaow, a Thaiföldi Királyság miniszterelnök-helyettese és energiaügyi minisztere, a thaiföldi kormány több más és Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke is, aki köszönetét fejezte ki Thaiföldnek és biztosította a leányvállalatot a további együttműködés iránti elkötelezettségéről.
Az autórajongók számára ugyanakkor az esemény fénypontját kétségkívül az jelentette, amikor a Toyota elnöke leleplezte a Thaiföldön legnagyobb darabszámban gyártott Toyota modell, a Hilux akkumulátoros elektromos tanulmány változatát. Azt már korábban sejteni lehetett, hogy előbb-utóbb érkezik majd tisztán elektromos változat a világ kedvenc pickupjából, hiszen mikor Akio Toyoda tavaly bepillantást engedett a 2030-ig érkező 30 akkumulátoros elektromos Toyota modellbe, azok között már helyet kapott egy pickup.
Azt is tudni lehet, hogy 2025-re a Toyota egyetlen olyan modellt sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos meghajtással, de arról, hogy a Hilux először valamilyen hibrid elektromos meghajtással mutatkozik-e majd be, vagy pedig mindjárt érkeznek a hidrogén üzemanyagcellás elektromos és akkumulátoros elektromos kivitelek, az autógyártó egyelőre nem árult el részleteket.
A Hilux gyártás fellegvára
Thaiföldön a helyi autópiacon 33%-os részesedéssel piacvezető Toyota három gyárral is rendelkezik, ezek közül az 1964-ben megnyílt, ma évi 240.000 darab/éves gyártókapacitással működő Samrong üzemben, és a 2007-ben megnyílt, ma évi 220.000 darab/éves kapacitással üzemelő Ban Pho-ban gyártják a világ kedvenc pickupját, a 2022/2023-as ’Év Pickupja’ díjas Hiluxot, míg az 1996-ban nyílt Gateway üzemben Corolla, Corolla Cross, Yaris, Yaris Ativ, Camry és C-HR modellek gyártása zajlik, évi 300.000 darabos kapaticással.
Thaiföldön a helyi autópiacon 33%-os részesedéssel piacvezető Toyota három gyárral is rendelkezik, ezek közül az 1964-ben megnyílt, ma évi 240.000 darab/éves gyártókapacitással működő Samrong üzemben, és a 2007-ben megnyílt, ma évi 220.000 darab/éves kapacitással üzemelő Ban Pho-ban gyártják a világ kedvenc pickupját, a 2022/2023-as ’Év Pickupja’ díjas Hiluxot, míg az 1996-ban nyílt Gateway üzemben Corolla, Corolla Cross, Yaris, Yaris Ativ, Camry és C-HR modellek gyártása zajlik, évi 300.000 darabos kapaticással.
A Ban Pho üzbemben gyártják egyébként a Hilux plató nélküli testvérmodelljét, az Ázsiában és Afrikában rendkívül népszerű Fortunert is. A mintegy 5,6 millió thaiföldi autóipari dolgozóból nem kevesebb, mint 275.000 fő dolgozik a Toyota helyi leányvállalatánál, márkakereskedőinél és beszállítóinál. A japán autógyártó thaiföldi üzemeiben ma 20 másodperceként gördül le egy új Toyota a gyártósorról, az elmúlt 60 évben pedig több, mint 12,5 millió autót gyártottak, ennek túlnyomó részét a Hilux modellek tették ki.
Az ASEAN régióban Thaiföldön létesült először Japánon kívüli Toyota gyártóüzem, motorgyár, kutatási és fejlesztési központ és az itt épült meg az első akkumulátor-újrahasznosító üzem is, ahogyan a régióban itt gyártottak Japánon kívül először hibrid modelleket is.
A Toyota Thaiföld 2002-ben kapta meg az IMV nevű globális járműplatform tervezésének és megépítésének feladatát. Az IMV az Innovative International Multi-Purpose Vehicle rövidítése, és célja egy olyan közös platform létrehozása volt, amely különböző modelleket támogat a méretgazdaságosság elérése érdekében. Az egykor egy Akio Toyoda nevű fiatal vezető által irányított IMV projekt (aki ugyanaz az Akio Toyoda, aki ma a vállalat világszintű elnöke, a vállalatalapító Kiichiro Toyoda unokája) hatalmas sikernek bizonyult: eddig több mint 7 millió IMV-alapú jármű (köztük a legendás Hilux több generációja) készült Thaiföldön, és több mint 4 millió darabot exportáltak a világ 124 országába.
Az IMV projekt egy új ellátási lánc létrehozását is segítette itt Thaiföldön, 41 százalékkal növelve a Toyota helyi beszállító hálózatát, miután 2000 alkatrész gyártását helyezték át Japánból Thaiföldre – így a helyi alapanyagok aránya 60 százalékról 93 százalékra nőtt.
Dekarbonizációs mintaprojekt
A Toyota Pattaya városával együttműködve létrehozta a Dekarbonizált Fenntartható Város Projektet a zéró kibocsátású társadalom előmozdítása érdekében. A tanulmány részeként a Toyota közösségi közlekedést kínál Pattaya polgárai számára elektrifikált járművek széles skáláját kínálva, például hibridek, plug-in hibridek, akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás járművek segítségével. Ez lehetővé teszi a vállalat számára, hogy valós adatokat és felhasználói visszajelzéseket gyűjtsön.
A Toyotánál 360 fokos megközelítést alkalmaz a karbonsemlegesség terén, nem csak a járművek, hanem a gyárak működése és a logisztika terén is cél a zéró emisszió. A Toyota ennek a folyamatnak a részeként 2014 óta 35 százalékkal csökkentette helyi széndioxid-kibocsátását, amelyet 2025-re újabb 13%-os csökkentés követ majd a helyi gyártóüzemekben létesített napelemparkok révén. Az eddig az országban 3 millió fát is ültető Toyota egy biológiai sokféleséggel és fenntarthatósággal foglalkozó központot, a Toyota Green Town Ayutthaya is fenntartja, amely oktatási központként és rezervátumként szolgál.
„A 60. életév betöltése egy nagyon különleges alkalom. „Kanrekinek” hívjuk, ami az újjászületést vagy a kezdetekhez való visszatérést jelenti. Ez egy esély arra, hogy újrakezdjük az életet a megszerzett bölcsességgel, de friss perspektívával és megújult optimizmussal. Ma a Toyota Thaiföld saját kanrekijét ünnepli. Alázatosak vagyunk, hogy idáig eljutottunk, de soha nem fogunk leállni azzal, hogy a jövő felé haladjunk, hogy megpróbáljunk tovább fejlődni, hogy ügyfeleink életét még jobbá tegyük!” – fogalmazott az ünnepségen Noriaki Yamashita, a Toyota Thaiföld elnöke.
Az eseményen ugyancsak részt vevő, és az akkumulátoros elektromos Toyota Hilux koncepcióautót leleplező Akio Toyota ekként emlékezett meg a 60 éves évfordulóról, és a fiatal vezetőként az országban töltött évekről:
„2002-ben Thaiföldet választottuk egy új, IMV nevű globális modell gyártására. Az első IMV modell egy megfizethető, megbízható kisteherautó volt, amelyet az alapoktól kezdve itt, Thaiföldön építettek. Akkoriban neveztek ki az ASEAN-régióért felelős vezetőnek.
Sajnos, amikor ebbe a pozícióba léptem, ennek az új pick-upnak a piacra dobása nem haladt jól, és nagy késésben volt. Mivel akkor még elég fiatal voltam egy ilyen pozíció betöltéséhez, ráadásul a Toyoda vezetéknevet viselem, gondolhatják, hogy Japánban rengetegen fogadtak arra, hogy a projekt meghiúsul. Ugyanakkor elhatároztam, hogy bebizonyítom, tévednek! Bíztam a Toyota Thaiföld munkatársaiban, és elhatároztam, hogy nem számít, mibe kerül, időben piacra dobjuk azt a kisteherautót. Így hát elmentem Thaiföldre, találkoztam a mérnökeinkkel, és egy csapatként dolgoztunk együtt. Megoldásokat kerestünk, és gyors döntéseket hoztunk.
És bizony, thai csapatunknak köszönhetően időben piacra dobtuk a járművet! Hilux Vigonak neveztük el, és akkora sikert aratott, hogy Thaiföld nemzeti autójaként vált ismertté! Számomra a Hilux Vigo bevezetése pályafutásom egyik legkedvesebb emléke lett, és ez volt a legnagyobb hatással arra, hogy milyen vezető lett belőlem. Mindig hálás leszek Thaiföldnek a leckékért, amelyeket ebből a tapasztalatból tanultam.
Köszönetnyilvánításképpen úgy döntöttem, hogy kihívom mérnökeinket és tervezőcsapatainkat, hogy hozzanak létre egy vadonatúj IMV pick-up teherautót Thaiföld számára, ami igazán megfizethető és igazán innovatív. Belső berkekben csak IMV 0 koncepciónak hívjuk. A hivatalos megjelenés valójában több mint egy év múlva lesz esedékes, de szerettem volna, ha elsőként láthatják!”
A két autót leleplezve Akio Toyoda ekként folytatta:
Hölgyeim és uraim, bemutatjuk a teljesen új, IMV 0 koncepciót és a teljesen új Hilux Revo BEV koncepciót. Ezek az autóipari spektrum két eltérő végét képviselik a különböző igények és ügyfelek számára – az egyik a gazdasági növekedést és a mobilitás mindenki számára való elérhetőségét támogatja, a másik pedig a karbonsemlegességet és a környezetvédelmet helyezi előtérbe. Szeretnék köszönetet mondani tervezőinknek és mérnökeinknek – főleg azoknak, akik itt tartózkodnak Thaiföldön –, hogy hozzájárultak ennek a két járműnek a megalkotásához, de különösen az innovatív, új IMV 0-hoz.
Őszintén hiszem, hogy ez egy olyan termék, amely sok ember életminőségét javíthatja, és új gazdasági lehetőségeket teremt. Mert a Toyotánál hiszünk abban, hogy az emberek az elsők. Hiszünk abban, hogy az autókat úgy építjük, hogy ügyfeleink valós igényeit szolgálják ki. Ezért az IMV 0 csapatunk hosszú hónapokat töltött terepen, figyelve potenciális vásárlóink életmódját és igényeit. Ez az oka annak is, hogy a Toyota nem alkalmaz egységes megközelítést termékeire vagy hajtásláncaira vonatkozóan. Valójában gyakran kritizálnak a sajtóban, mert nem vagyok hajlandó kijelenteni, hogy az autóiparnak 100 százalékban el kell köteleznie magát a BEV modellek mellett.
Úgy gondolom, hogy reálisnak kell lennünk azzal kapcsolatban, hogy a társadalom mikor lesz képes teljes mértékben átvenni az akkumulátoros elektromos járműveket, és infrastruktúránk mikor tudja ezeket nagy arányban támogatni. Hiszen a teljesen autonóm autókhoz hasonlóan – amelyeknek az előrejelzések szerint már nagy arányban jelen kellene lenniük a piacon – úgy gondolom, hogy az akkumulátoros elektromos autók (BEV) általánossá válása is tovább tart majd, mint ahogyan azt a médiában sugallják.
És őszintén szólva, a BEV-ek nem jelentik az egyetlen módját annak, hogy elérjük a világ karbonsemlegességi céljait. Én személy szerint inkább arra szavazok, hogy minden lehetőséget aknázzunk ki, ne csak egyet – például a károsanyag-kibocsátástól mentes szintetikus üzemanyagokat és a hidrogént is. Még mindig úgy gondolom, hogy a hidrogén ugyanolyan ígéretes technológia a jövőnk számára, mint a BEV modellek. Néhány hónappal ezelőtt Belgiumban voltam az ottani WRC fordulón, és vezettem az új, hidrogénmotoros Yarisunkat a sajtó és a nyilvánosság előtt. Ez volt az első alkalom, hogy vezethettem, és lenyűgözött a teljesítménye.
A Toyotánál hiszünk abban, hogy széndioxid-kibocsátás csökkentésének minden lehetséges módját kihasználjuk, és ezek teljes portfólióját kínáljuk ügyfeleink számára, az öntöltő hibrid modellektől, mint ez a Camry, a plug-in hibrideken át, mint a Prius Prime, egészen az akkumulátoros elektromos autókig, mint az új bZ4X. Azonban nem állunk meg itt. Ezért vezettük be az üzemanyagcellás járműveket, például a Toyota Mirait, és olyan egyéb lehetőségeket keresünk a hidrogén üzemanyagként való használatának kapcsán, amelyeket a GR Yaris és Corolla Cross hidrogénüzemű koncepcióautók bizonyítanak.
Sőt, ezen a hétvégén egy GR Corollával fogok versenyezni az Idemitsu 25 órás versenyen, és csak mellékesen, nagyon remélem, hogy mindannyiótokkal találkozhatok majd ott is! Miközben egy fenntartható jövő megvalósításán dolgozunk, úgy gondolom, hogy holisztikus megközelítést kell alkalmaznunk a karbonsemlegesség terén, kezdve az anyagok beszerzésétől az autók gyártásának módján át egészen a hajtásláncok beépítéséig és a megsemmisítésükig.
Emlékeznünk kell arra, hogy a szén az igazi ellenség, nem egy adott hajtáslánc, és hogy egyedül nem érhetjük el a karbonsemlegességet. Ennek közösségi erőfeszítésnek kell lennie, és az autóiparon kívül más iparágakat is magában kell foglalnia.
Éppen ezért nagy örömmel jelentem be ma új együttműködésünket Thaiföld legnagyobb magáncégével, a CP-vel, amely nemcsak árutermelő, hanem az egyik legnagyobb kisbolt- és szupermarketlánc tulajdonos is. Együtt csökkenthetjük a széndioxid-kibocsátást azáltal, hogy újragondoljuk a fogyasztási cikkek szállítási módját a zéró kibocsátású technológiákon, például az üzemanyagcellás teherautókon keresztül, és a szállítási logisztikát energiahatékonyabbá tesszük a kapcsolódó technológiánkkal. Együtt kibővítjük a CP jelenlegi törekvéseit, hogy tiszta hidrogént állítsanak elő biomasszából, például csirketrágyából.
Mind a Toyota, mind a CP mély és azonnali felelősséget érez azért, hogy segítse e gyönyörű országot és bolygónkat, valamint támogassa az emberek jólétét. Ezért vagyunk olyan lelkesek, hogy egyesítsük erőinket a nagyobb jó érdekében! Örömmel jelenthetem ki, hogy ez az együttműködés a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation több tagját is magában foglalja, köztük a Daihatsut, a Suzukit, az Isuzut és a Hinot. A CJPT-t azért hozták létre, hogy iparágunk többi szereplőjével együttműködve foglalkozzon a mobilitás jövőjével. Összehoztuk versenytársainkat, hogy egyesítsük és megerősítsük erőfeszítéseinket a széndioxid-csökkentés új lehetőségeire építve.
De miközben a környezet védelmén dolgozunk, továbbra is támogatni fogjuk Thaiföld lakosságát. Talán semmi sem erősítette jobban a thaiföldi emberek iránti elkötelezettségünket, mint a 2011-es óriási árvíz. Az a bátorság és eltökéltség, amelyet e kihívásra válaszul mutattak, csak megerősítette a Thaiföld jövőjébe vetett hitünket, és ennek eredményeként drámaian növeltük az itteni befektetéseinket. Tehát onnan, ahonnan én nézem, a Toyota és Thaiföld jövője nagyon fényes, és egyre csak fényesebb lesz. Önök hűségesen támogattak minket 60 éven át, és most alázattal kérem a támogatásukat a következő 60 évre is. Személyesen elkötelezett vagyok amellett, hogy keményen dolgozzunk azért, hogy továbbra is kiérdemeljük bizalmukat és szeretetüket. Szóval még egyszer köszönöm, Domo Arigato, Khop Khun Krap! Önök globális Toyota családunk nagyra becsült tagjai, és úgy gondolom, hogy együtt segíthetünk abban, hogy egy-egy mosollyal jobb hellyé tudjuk tenni a világot.
Hölgyeim és uraim, lehet, hogy nem ugyanazokon a folyókon és hegyeken osztozunk, de ugyanazon a napon és égen, és ugyanúgy vágyunk a harmóniára és boldogságra. Ahogy a következő hatvan évre tekintünk, úgy gondolom, hogy nincs határa annak, amit álmodhatunk, nincs határa annak, amit elérhetünk, és nincs határa annak, hogy mivé válhatunk. Mert együtt minden lehetséges! Nagyon szépen köszönjük!”