Sorozatban harmadszor, toronymagasan lett a világ legnagyobb autógyártója a Toyota 2022-ben
A Toyota Csoport 2022-ben összesen 10.483.024 új autót, köztük 8.941.597 darab Toyota, 625.364 darab Lexus, 766.091 Daihatsu és 149.972 modellt értékesített világszerte. Ez a Toyota Csoport teljes értékesítése tekintetében 0,1%-os csökkenést, azaz gyakorlatilag szinten tartást jelent a 2021-es évhez képest, miközben a globális személyautó- és kishaszongépjármű piaci 3,9%-al, 77,58 millióra csökkent. Ez különösen az iparágat általánosan sújtó nehézségek ismeretében elképesztő teljesítmény.
A Covid utóhatásaként ugyanis az iparágat továbbra is komoly kihívások elé állítja a félvezető és chiphiány, amelyet tovább súlyosbítanak a részben vagy teljesen elektromos autók iránti megnövekedett kereslet okán fellépő szállítási nehézségek és drasztikusan felszökő árak az akkumulátorgyártáshoz szükséges ritkafémek területén. Ezeket a kihívásokat a Toyota saját gyártókapacitásai és lekötött hosszútávú megrendelései révén a legtöbb versenytársához képest nagyobb sikerrel kezeli, ám az orosz-ukrán háború hatásait az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota sem kerülhette el.
A legnagyobb érvágást kétségkívül az oroszországi értékesítési és gyártási tevékenység beszüntetése jelentette a japán autógyártó számára, amely, mind a Toyota, mind a Lexus márkák tekintetében komoly értékesítési darabszám és rendkívüli profit kiesést jelentett. Ennek fényében az világszintű érékesítések szinten tartása legalább annyira figyelemre méltó, mint a globális gyártás 5,3%-os növelése, 10.610.604 darab autóra.
A világ legnagyobb autógyártója és a világ legnépszerűbb autómárkája
Volt márka a Toyota csoportban, amelyet jobban érintett az orosz piac kiesése
A Beyond Zero stratégia sikere
A Toyota által meghirdetett, végső célként a teljesen karbonsemleges működést (az autók lokális emisszióján túl ideértve a gyártás, a logisztika, a backoffice a vállalat beszállítóinak környezeti lábnyomát) megjelölő Beyond Zero stratégia rövid és középtávon, az infrastrukturális, jövedelmi és ellátási viszonyok realitásait figyelembe véve a multitechnológiás megközelítésre alapozva igyekszik maximalizálni az elérhető emissziócsökkentést.
A Toyota többtechnológiás stratégiája felismeri az akkumulátoros hajtású járművek és a hidrogénes járművek egymást kiegészítő szerepét a zéró emissziós mobilitásban. Ezért a Toyota szerint, ismerve az akkumulátorokhoz rendelkezésre álló nyersanyagok jelenlegi mérsékelt rendelkezésre állását és magas költségét, valamint az infrastruktúra hiányát, jobb, ha az akkumulátoros elektromos, a plug-in hibrid elektromos és a hibrid elektromos autók kombinációjának segítségével csökkentjük a CO2-kibocsátást a következő 10-15 évben.
Ennek jegyében a Toyota és a Lexus jegyzi a világ legszélesebb, már most több, mint 40 modellből álló részben vagy teljesen elektromos modellportfolióját, amelyben helyet kapnak a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos és leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos modelljei is.
A stratégia sikerét bizonyítja, hogy a Toyota Csoport az elmúlt években rendre a világ elsőszámú autógyártójaként végzett, a csoporthoz tartozó márkák pedig folyamatosan javították piaci pozíciójukat. A Toyota és a Lexus az elmúlt negyed évszázadban több, mint 22 millió (csak tavaly több, mint 2,7 millió) részben vagy teljesen elektromos autót értékesített: ez több, mint az összes többi autógyártó együttes elektrifikált értékesítése.
A Toyota Motor Company globális értékesítéseiből 2022-ben 28,5%-ot tettek ki a részben vagy teljesen elektromos autók (Európában 74%-ot), ez a Toyota márka esetében 28% (Európában 65%) a Lexus tekintetében pedig 35,7% (Európában 81 %) volt.
Európában második, Magyarországon első a Toyota
A Toyota Motor Europe 2022-ben 1.080.975 új autót értékesített (a Toyota Motor Company globális eladásainak 11,3%-a és a Toyota Csoport világszintű értékesítéseinek 10,3%-a), ezzel 7,3%-os rekord piaci részesedést elérve a második helyen végzett az európai piacon.
A Toyota Magyarországon Toyota 2022-ben történetében először a teljes, a kivonásokat is magába foglaló piacon is megszerezte az elsőséget a magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű piacon: a japán autómárka eladásait 4,9%-al növelve 15102 új autót értékesített a 10,9%-al csökkenő magyarországi újautó piacon, ezzel piaci részesedését 1,8 százalékponttal növelve, 11,7%-os piaci részesedéssel szerezte meg az elsőséget hazánkban. A hosszútávon a hazai forgalomban maradó autókról valós képet mutató, kivonásokkal tisztított újautó piacon (ahol már 2020 óta őrzi az elsőségét a környezetbarát autózás szinonimájának tekintett japán autómárka) ugyanakkor még látványosabb a Toyota által elért siker: itt ugyanis a gyártó 14.810 új autó értékesítésével, 2,7 százalékpontos növekedést jelentő 14,4%-os piaci részesedéssel végzett az első helyen a magyarországi új személyautó és kishaszongépjárművek értékesítése tekintetében. A kivonásokkal tisztított piacot vizsgálva ráadásul azt láthatjuk, hogy a személyautó piacon külön vizsgálva 13.035 darab új autó értékesítésével még ennél is magasabb, 2,8 százalékpontos növekedést jelentő 14,7%-os részesedéssel áll az első helyen. Az autógyártó prémium márkája, a Lexus megőrizte ötödik helyét a magyarországi prémium újautópiacon, a teljes újautó piacon pedig 753 autó értékesítésével 0,54%-ról 0,58%-ra növelte piaci részesedését.
A kivonásokkal tisztított piacon a tavaly a vevőszerződések tekintetében történelmi rekordot elérő Lexus is még erősebb eredményeket produkált: a prémium újautók piacán ötödik helyét megőrző környezetbarát luxusautómárka a kivonásokkal tisztított személyautópiacon így 720 új autó értékesítésével, 0,1 százalékpontos növekedést elérve 0,8%-ra növelte piaci részesedését. A Toyota magyarországi értékesítéseinek tavaly mintegy 58,2%-át és a Lexus itteni eladásainak 91%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos modellek.