A Newsweek Akio Toyodát választotta az ’Év autóipari fenegyerekének’
2023. április .19
A legjobb vezetők nem csak akkor lépnek, amikor mindenki más is lép, hanem pontosan tudják, mikor kell lépni. Pontosan ezért érdemelte ki a Newsweek Auto Disruptor Executive of the Year (szabad fordításban ’Az év autóipari fenegyereke’) kitüntetést Akio Toyoda. A Toyota világszintű ügyvezető elnökeként eltöltött 13 éves hivatali ideje alatt Toyoda nem mindig követte az autóipari folyamatokat, ehelyett saját utat jelült ki a nagyapja által alapított cég számára. Ez pedig lehetővé tette a Toyotának a gyorsan változó korszakban és kihívásokkal teli üzleti környezetben, hogy megőrizze pozícióját a világ egyik legnagyobb autógyártójaként.
Míg a világ autópiacának nagy része az elektromos járművek felé száguld, Toyoda – aki maga is autóversenyző – az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) helyett a „nincs többé unalmas autó” filozófiát tűzte ki a vállalat küldetésének. A cég Toyota Racing Development szárnyát használta fel, hogy még a hagyományosan komor Camry és Corolla szedánokba is izgalmat csempésszen. Ő volt a felelős a Lexus Driving Signature filozófiáért is, amely egy újabb szintű kutatási és fejlesztési szabvány, és célja a teljesítmény, a kezelhetőség és a menetdinamika javítása, tovább fokozva a stabil, lendületes vezetési élményt, amelyet a modern Lexus modellek nyújtanak.
„A Toyota fejlesztőmérnökei ismerik a mottómat.” – mondta Toyoda a Newsweeknek. „Ott vagyok velük versenyzés közben vagy a tesztpályán, és tudják, hogy beszélem az ő nyelvüket, így készen állnak arra, hogy a legjobb ötleteiket a vezetőség elé tárják."
Ugyanazt a szabványt alkalmazza az elektromos járművekre, mint a vállalat többi termékére. „Tudjuk, hogy a BEV modellek a gyorsulásuk miatt izgalmasak lehetnek” - mondta Toyoda, aki az év elején bejelentette, hogy visszavonul elnöki és vezérigazgatói posztjáról, hogy a Toyota igazgatótanácsának elnöke legyen. Ezt a posztot április 1-jétől tölti be, apja és nagyapja nyomdokain. „A mi Lexus elektromos járműveinket soha nem unalmas vezetni.”
A Toyoda vezetésével a Toyota a Subaruval és a BMW-vel kötött partnerségekkel is növelte sportautói hitelességét. A kétüléses 86-os sportautó (jelenleg GR86) a Subaru BRZ-vel osztozik, míg a Supra kupé újbóli bevezetése a német autógyártóval kötött együttműködés eredménye. A sportolásra összpontosító GR Yaris és GR Corolla még tovább feszegeti azokat a határokat, amiket a vevők elvárhatnak a Toyotától, új szintre emelve a hagyományosan alacsony költségű hétköznapi autókat.
„Számomra a győzelemre játszani azt is jelenti, hogy másképp csinálok dolgokat. Olyan dolgokat csinálok, amelyeket mások megkérdőjeleznek, de amiről úgy gondoljuk, hogy a legtovább a győztesek között tud tartani minket” - mondta Toyoda egy októberi kereskedési gyűlésen. „Akárcsak a teljesen autonóm autóknak – amelyeket a média ígéretei szerint mostanra mindannyiunknak vezetnünk kellene – az elektromos járműveknek is tovább tart, hogy általánossá váljanak, mint azt a média hinné.”
Az új, vezetési élményre való összpontosítás nem vette el Toyoda figyelmét az üzemanyag-takarékosságról sem. Az elmúlt 25 évben a Toyota 22,5 millió hibrid járművet adott el, ami 7,5 millió BEV modellel elérhető kibocsátáscsökkentésnek felel meg. Manapság a cég által az Egyesült Államokban eladott négy járműből csaknem egy elektrifikált. Toyoda a Toyotát egy áruházhoz hasonlította, ahol a hajtásláncok széles választéka áll rendelkezésre, hogy a vásárlók legszélesebb körének tetszését tudja elnyerni. Ez a paletta 2030-ig hidrogén-üzemanyagcellás, hibrid, benzines és 30 BEV modellt is tartalmaz majd.
„Számomra a győzelemre játszani azt is jelenti, hogy másképp csinálok dolgokat. Olyan dolgokat csinálok, amelyeket mások megkérdőjeleznek, de amiről úgy gondoljuk, hogy a legtovább a győztesek között tud tartani minket” - mondta Toyoda egy októberi kereskedési gyűlésen. „Akárcsak a teljesen autonóm autóknak – amelyeket a média ígéretei szerint mostanra mindannyiunknak vezetnünk kellene – az elektromos járműveknek is tovább tart, hogy általánossá váljanak, mint azt a média hinné.”
Az új, vezetési élményre való összpontosítás nem vette el Toyoda figyelmét az üzemanyag-takarékosságról sem. Az elmúlt 25 évben a Toyota 22,5 millió hibrid járművet adott el, ami 7,5 millió BEV modellel elérhető kibocsátáscsökkentésnek felel meg. Manapság a cég által az Egyesült Államokban eladott négy járműből csaknem egy elektrifikált. Toyoda a Toyotát egy áruházhoz hasonlította, ahol a hajtásláncok széles választéka áll rendelkezésre, hogy a vásárlók legszélesebb körének tetszését tudja elnyerni. Ez a paletta 2030-ig hidrogén-üzemanyagcellás, hibrid, benzines és 30 BEV modellt is tartalmaz majd.
Az üzemanyagcellás járművek tervezett értékesítése, a benzines, a hibrid és a BEV modellek egymás melletti felkínálása a márkakereskedésekben, valamint ezen tervek büszke felvállalása olyan „bomlasztó” viselkedési minta, amely nem csak a vállalat legnagyobb versenytársainak ígéreteivel áll szemben, hanem ellentétes azzal, amit a közvélemény nagy része tudni vél, és amit a legtöbb vezető csak magányában, suttogva mer cáfolni – pedig sokan úgy gondolják, hogy a világ még nem áll készen arra, hogy kizárólag tisztán elektromos autókra váltson.
A jövő tervezése nem csak az üzemanyagról szól. Toyoda felügyelete alatt a Toyota zöld utat adott Woven Citynek, a mobilitási és mérnöki laboratóriumnak, amelyet egy élő városnak álcáztak, és amely a vállalat egyik régi japán gyárának területén épül. Toyoda az egyik legnagyobb kihívást jelentő időszakában vezette a Toyotát. A nagy recesszió idején lépett a fedélzetre, és a kibocsátásmentes jövő előestéjén átvezeti a vállalatot az elektrifikáció korszakán.
„Utólag visszagondolva ez a 13 év arról szólt, hogy egyik napról a másikra újabb és újabb kihívásokkal kellett megküzdenünk a túlélésért” - mondta Toyoda januárban. „Hiszem, hogy válság idején két út tárul elénk. Az egyik a rövid távú siker vagy a gyors győzelem útja. A másik egy olyan út, amely visszavezet azokhoz a lényeges tulajdonságokhoz és filozófiákhoz, amelyek erőt adtak nekünk. Én az utóbbit választottam.”
„Úton vagyunk – az ügyfelekre és a piaci feltételekre összpontosítva több mint 170 országban és régióban. Ezért van az, hogy kiegyensúlyozott, multitechnológiás megközelítést alkalmazunk” – mondta a Newsweeknek.
„Mindannyian az ismeretlen felé tartunk. Tudjuk, hogy a károsanyag-kibocsátás lehető legnagyobb és leggyorsabb csökkentése azt jelenti, hogy rugalmasan kell cselekedni az ügyfelek érdekében ma és holnap – és azon túl is” – mondta Toyoda. „A világ nem fog hirtelen a jelenből a jövőbe ugrani. A jövőt a múlt, a jelen és a jövő összehozása teremti meg, az alacsony kibocsátástól a zéró széndioxid-kibocsátásig."
A jövő tervezése nem csak az üzemanyagról szól. Toyoda felügyelete alatt a Toyota zöld utat adott Woven Citynek, a mobilitási és mérnöki laboratóriumnak, amelyet egy élő városnak álcáztak, és amely a vállalat egyik régi japán gyárának területén épül. Toyoda az egyik legnagyobb kihívást jelentő időszakában vezette a Toyotát. A nagy recesszió idején lépett a fedélzetre, és a kibocsátásmentes jövő előestéjén átvezeti a vállalatot az elektrifikáció korszakán.
„Utólag visszagondolva ez a 13 év arról szólt, hogy egyik napról a másikra újabb és újabb kihívásokkal kellett megküzdenünk a túlélésért” - mondta Toyoda januárban. „Hiszem, hogy válság idején két út tárul elénk. Az egyik a rövid távú siker vagy a gyors győzelem útja. A másik egy olyan út, amely visszavezet azokhoz a lényeges tulajdonságokhoz és filozófiákhoz, amelyek erőt adtak nekünk. Én az utóbbit választottam.”
„Úton vagyunk – az ügyfelekre és a piaci feltételekre összpontosítva több mint 170 országban és régióban. Ezért van az, hogy kiegyensúlyozott, multitechnológiás megközelítést alkalmazunk” – mondta a Newsweeknek.
„Mindannyian az ismeretlen felé tartunk. Tudjuk, hogy a károsanyag-kibocsátás lehető legnagyobb és leggyorsabb csökkentése azt jelenti, hogy rugalmasan kell cselekedni az ügyfelek érdekében ma és holnap – és azon túl is” – mondta Toyoda. „A világ nem fog hirtelen a jelenből a jövőbe ugrani. A jövőt a múlt, a jelen és a jövő összehozása teremti meg, az alacsony kibocsátástól a zéró széndioxid-kibocsátásig."