Gyors linkek

A hagyományos japán báboktól az autógyártásig

Mi köze a 17. századi japán mechanikus babák készítésének a modern, karbonsemleges autógyártáshoz? Hogyan segíthet mindez csökkenteni a termelés karbonlábnyomát és milyen hatással van az alkalmazottak termelékenységére? Az alábbiakban a karakuriról, a 17. századi japán gépészet csodájáról lesz szó, és arról, hogy hogyan vált a legendás Toyota Way szerves részévé.

A Karakuri ningyo mechanikus bábok vagy automaták a 17. századi Japánból származnak - igazi mérnöki és művészeti csodák. A karakuri bábuk önállóan mozoghatnak és összetett műveleteket hajthatnak végre egy bonyolult rendszernek köszönhetően, amely kihasználja a gravitációt, a zsinórokat, a rugókat és a fogaskerekeket a mozgás létrehozásához, külső áramforrás nélkül. Az alábbi videón egy eredeti karakuri látható:

Karakuri puppet - からくり人形 - 4K Ultra HD - YouTube (Opens in new window)

Karakuri kaizen

A mechanikus bábok mögött meghúzódó mesterség ihlette azt karakuri kaizen filozófiát, amelyet a Toyota mérnökei és az összeszerelősoroknál dolgozó kollégái nap mint nap alkalmaznak a vállalat gyártási folyamatainak fejlesztése érdekében. Ennek középpontjában az egyszerű és energiahatékony tervezés gondolata áll. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Toyota gyáraiban az alkalmazottakat felkészítik és arra ösztönzik, hogy keressenek módot arra, hogyan javítsák munkájukat alacsony költségű mechanikai innovációkkal. Egyszerűen fogalmazva, a dolgozók felhatalmazást kapnak arra, hogy meghackeljék a munkahelyüket, így megkönnyítve a munkájukat. Mindez pedig a kaizen szellemében történik.

A hulladék csökkentése, a biztonság javítása

Az egyesült királyságbeli Burnastonban az alvázakkal foglalkozó csapat karakuri elvek alapján megalkotott egy olyan eszközt, amely a legergonomikusabb helyen, a szükséges időben szállítja a csöveket és a nagyfeszültségű kábeleket a gyár operátoraihoz. Konkrétan egy, az alkatrészekkel előre megrakott raklapot gravitációs erővel egy szállítószalagon mozgatják a beszerelési helyhez közeli dollyba. Ezután a dolly forgó karja szinkronba kerül a járműszállítóval, amely végighúzza a vonal mentén, miközben a dolgozók rögzítik a csöveket és a kábeleket. Amint kiürült, a dolly egy rugó segítségével visszatér a kiinduló helyzetbe.

Alacsony költségű automatizálás nagy léptékben

A karakuri nem mindig kicsi. A csehországi Kolinban található Toyota gyár alkalmazottai egy olcsó, alacsony energiafogyasztású megoldást építettek – egy Mongatát –, amely nehéz dobozokat szállít alkatrészekkel a Jundate körzetből a fővonalig. A Jundate-ben az alkatrészeket, például a rádiókat, a fordulatszámmérőt és a fűtésvezérlőket egymás után készítik elő a vonal műszerfali részére. Előtte egy kezelő előkészítette az alkatrészeket, átadta őket egy másik kezelőnek, aki ezután a dollyt a műszerfal szerelősorhoz szállítja a logisztikai útvonalon, körülbelül 5 méteren keresztül.

A régi rendszerben mindig fennállt a konfliktus veszélye a logisztikai járművek és az üzemeltetők között. Munkatársaink elemezték a helyzetet, hogy egy jobb megoldással orvosolhassák ezt a problémát. Elkezdtek dolgozni a jövőbeli Mongata különböző részeinek prototípusain, hogy ellenőrizzék annak megvalósíthatóságát és működőképességét a végső építés előtt. Ezután megkezdték a Mongata teljes építését a telephelyükön, elektromos áram, levegő és karakuri felhasználásával.”- avat be Ladislav Kovařík, a kolini gyár segédmérnöke.

Most a kezelő egy dobozt rak be a liftbe. A lift elektromos áram segítségével 2,5 méter magasra húzza a dobozt, majd karakuri mechanizmussal egy görgős pályára viszi. Innen a gravitáció, a csigák, a kábelek és a súlyok veszik át az irányítást, és továbbítják a dobozt műszerfal szerelősorhoz. A Mongata rendszert már több mint 2 éve használják, és jelentősen csökkentette a logisztikai útvonal forgalmát, valamint optimalizálta a munkafolyamatokat és a termelékenységet a teljes gyár területén.

A karbonsemleges gyártás felé

A Toyota Európa célja a karbonsemleges gyártás Európában 2030-ra. A karakuri pedig egyike azon speciális eszközöknek, amelyek a vállalat rendelkezésére állnak ennek elérésére. Amellett, hogy olcsó alternatívája néhány bonyolult automatizálásnak és robotikai támogatásnak, nem vagy nagyon kevés energiát használ fel, így konkrét hatással van széndioxid-kibocsátásra.

Embervezérelt innováció

Amellett, hogy kiváló megoldás a Toyota karbonlábnyomának csökkentésére, a karakuri fontos szerepet játszik a túlterheltség és a pazarlás csökkentésében is a gyárban, valamint a munkatársak biztonságának és termelékenységének javításában. És mivel az innováció mindig a mi embereinkből fakad, minél egyszerűbb a munkájuk, annál többet tudnak újítani. Ez a Toyota gyártási rendszerünk központi eleme.

Munkatársaink a legnagyobb kincseink. Időt és erőforrásokat biztosítunk számukra, hogy fejlesszék magukat, és megoldják a problémákat saját folyamataik fejlesztése érdekében – hatékonyan, saját munkájukat megtervezve. A karakuri arra hívja munkatársainkat, hogy gondolkodjanak, és valóban részt vegyenek a munkájukban az alacsony költségű, nulla energiaigényű, fenntartható automatizált megoldások révén. Ez mindenki számára előnyös.”- avat Marvin Cooke, a Toyota Európa gyártásért felelős ügyvezető alelnöke.